Sauna - plan na relax
Plan Relax,  Strona Główna

Sauna – jak korzystać i zalety

Sauna jak z niej korzystać? I jakie są jej zalety?

Pierwszy raz w saunie – jak korzystać z sauny?

Przed każdą wizytą w saunie należy skonsultować się z lekarzem czy nie mamy przeciwwskazań do takiej wizyty. Na potrzebę dzisiejszego wpisu opiszę po krótce jak korzystać z sauny suchej czyli fińskiej.

Następnie przygotuj sobie minimum 2 ręczniki. Zdejmij biżuterię, jeżeli masz makijaż – zmyj go oraz weź prysznic i wytrzyj ciało do sucha.

Przed wejściem do sauny owiń się ręcznikiem. Nie powinieneś mieć biżuterii i bielizny. Biżuteria po rozgrzaniu może nawet poparzyć skórę, a bielizna pod wpływem temperatury może wydzielać szkodliwe dla nas substancje zawarte w jej składzie. Ręczniki z reguły są bawełniane i nie ma takiego zagrożenia. Jeden ręcznik miej tylko do owijania się, a drugi do wytarcia po kąpieli.

Sauna w apartamencie
Sauna plan na relaks fot.www.blog.quellenhof.it

Trzeba pamiętać, że sesja w saunie jest to wysiłek dla organizmu. Dlatego nie poleca się korzystania z niej z pełnym żołądkiem, a także na głodnego. Ja osobiście preferuje kiedy albo mamy cały dzień do dyspozycji i nie musimy pracować lub wieczór kiedy po takiej wizycie pozostaje masaż albo wygodne łóżko do spania. Po wizycie w saunie człowiek jest pozytywnie zmęczony i pojawia się nie raz uczucie ASMR ( pozytywne zjawisko wywołujące przyjemne uczucie na ciele).

Jak długo siedzieć w saunie?

Czas to indywidualna sprawa. Z reguły zaleca się wyjście gdy już czujesz, że jest zbyt gorąco, duszno i nie możesz wytrzymać. Ja na początku wchodziłem na 5-8 minut z czasem człowiek się przyzwyczaja i wytrzymuje dłużej.

Co po wizycie w saunie?

Bezpośrednio po wizycie w saunie należy schłodzić ciało, zaczynając od kończyn, a kończąc na sercu i głowie. Zasada od zewnątrz do wewnątrz ciała. Jeśli jesteś odważny to wchodzisz do balii z lodowatą wodą lub idziesz na mróz i nacierasz się śniegiem ( jeśli jest taka możliwość).

Z moich doświadczeń wynika że nie każdy lubi sesje w saunie, dlatego polecam zawsze wypróbowanie różnych rodzaji takich kąpieli.

Apartament z sauną fot. www.jagdhof-roehrnbach.de

Jakie są rodzaje saun?

Rodzaje saun są bardzo różne, najczęściej występuje :

  • Sauna fińska ( klasyczna, sucha ) – charakteryzuje się temperaturą na poziomie 80-100 stopni Celsjusza, oraz ok 10-15% wilgotności względnej. Wyłożona jest drewnem i posiada drewniane ławeczki do siedzenia/leżenia oraz piec który podgrzewa kamienie, które można polewać wodą.
  • Sauna parowa – temperatura w środku 50-65 stopni wilgotność ok. 40%, najczęściej wyłożona jest kaflami lub ceramiką. Charakteryzuje się dużą zawartością pary wewnątrz.
  • Sauna mokra ( ziołowa, fitosauna)- temperatura w środku 45-55 stopni, można dodawać zioła jako dodatkowy komponent.
  • Sauna na podczerwień ( sauna IR ) – czynnikiem który oddziałuje tutaj jest promieniowanie IR które wnika na ok 3-5 cm. Sauna ta nie jest bardzo gorąca i jest wskazana dla osób które mają problemy z wytrzymaniem w normalnej saunie oraz przy problemach z krążeniem czy układem oddechowym.

Sauna a przeziębienie ?

Nie zaleca się korzystania z sauny gdy jesteś przeziębiony lub chory. Osłabi to twój organizm jeszcze bardziej i możesz poczuć się gorzej.

Sauna prywatnie
Pokój z sauną fot.www.laerchenhof-tirol.at

Jak zachowywać się w saunie?

Na początku swojej przygody z sauną wybierz niższą ławeczkę (jest tam odrobinę niższa temperatura), i wejdź w samym ręczniku. Jeżeli chcesz siedzieć wyżej miej zapasowy ręcznik pod stopy. Przyjmij najwygodniejszą pozycję, która zapewni ci komfort i odpręży. W ciszy i spokoju oczekuj pierwszych kropel potu. Seans zakończ gdy już stwierdzisz, że jest za gorąco, duszno, niewygodnie.

Po saunie wspaniale jeżeli masz możliwość skorzystania z masażu. Efekt po takim seansie w saunie jest wyśmienity: twoje ciało będzie odczuwało przyjemne mrowienie, praca terapeuty będzie efektywniejsza, a twój stan psychiczny i fizyczny na pewno wkroczy w inną sferę doznań.

Prz każdej wizycie w saunie trzeba pamiętać, aby nawadniać organizm ( pić dużo mineralnej wody, soków z jarzyn i owoców). A pomiędzy sesjami należy odpoczywać. Często widzę ludzi, którzy po wizycie w saunie i spłukaniu się zimną wodą, pędzą do kolejnej sauny lub wchodzą po raz kolejny do tej samej. Jest to kategoryczny błąd. I na nic zdaje się udzielanie rad dlatego mam nadzieje, że ten artykuł trochę uświadomi miłośników saunowania

Zalety korzystania z sauny

Sauna wspomaga w walce z różnymi dolegliwościami chorobowymi: bóle stawów, problemy z krążkiem miedzy kręgowym, problemy z układem nerwowym ( nerwica żołądka ), wzmacnia system odpornościowy, po saunie zazwyczaj lepiej śpimy, pomaga zniwelować symptomy stresu itp

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *