Plan Relax,  Strona Główna

Jak szybko zasnąć?

Jak szybko zasnąć? Jeśli trafiłeś na nasz artykuł to znaczy, że masz problemy ze snem albo jesteś naszym stałym czytelnikiem 🙂

Definicja

Sen – stan czynnościowy ośrodkowego układu nerwowego, cyklicznie pojawiający się i przemijający w rytmie dobowym, podczas którego następuje zniesienie świadomości i bezruch. Fizjologiczny sen charakteryzuje się pełną odwracalnością pod wpływem czynników zewnętrznych (w przeciwieństwie do śpiączki).

Apartament z sauną
Apartament z masażem fot. www.nidum-hotel.com

Przeciwieństwem stanu snu jest stan czuwania. Granica pomiędzy tymi stanami jest płynna u zwierząt niższych (na przykład u żółwi). Źródło Wikipedia

Zacznijmy. Sen służy nam aby zregenerować organizm i przygotować do kolejnego dnia. Na sen poświęcamy ok 25-35% naszego życia. Każdy z nas potrzebuje inną liczbę godzin, aby być wypoczętym. Podczas snu nasz organizm się regeneruje. Np w pozycji leżącej – embrionalnej nasze krążki międzykręgowe się nawadniają, a co za tym idzie nie odczuwamy bólów pleców. Także nasz układ krwionośny odpoczywa, serce pracuje wolniej. Po dobrzej przespanej nocy nasza skóra wygląda lepiej. Jest to związane z hormonem wzrostu, który podczas snu jest aktywny, a co za tym idzie stymulowane jest wytwarzanie kolagenu ( białko buduje kości, chrząstki, skórę etc.). Sen wpływa zbawiennie na nasze komórki nerwowe. Udowodniono że osoby które bardzo źle śpią są bardziej narażone na chorobę Parkinsona i Alzheimera. Sen wspomaga naszą pamięć i utrwala procesy myślowe oraz pomaga w łączeniu faktów.

Ta faza dnia jest dla nas zbawienna, dlatego powinniśmy zadbać o jakość snu lub zastanowić się jak możemy poprawić jego jakość

Problemy ze snem
Wygodne łóżko – urlop fot. www.lanserhof.com

Jak szybko zasnąć

Podstawa snu

Jeżeli poświęcamy tak dużo czasu na sen dlaczego nie zainwestujemy naszych pieniędzy, w dobry materac, odpowiednie poduszki, wysoko jakościową pościel ?! To są podstawy dobrego snu. Także, gdy będziesz myślał o zakupie nowego telefonu czy samochodu zastanów się. Może twoje ciało i umysł potrzebują w tym momencie czegoś ważniejszego? W końcu sen to nasze narzędzie pracy, bez niego nie możemy poprawnie funkcjonować, myśleć…

Czyli pierwszy punkt mamy za sobą. Podstawy czyli: materac, poduszki, kołdra czy pościel.

Jak uspokoić myśli

Innym problemem, który wszyscy cytują to uspokojenie myśli…. Cóż jak to zrobić? Relaksacja, czytanie, muzyka i tak dalej. Osobiście uważam, że żeby uspokoić myśli musimy postępować według swoich potrzeb np. jeśli handlujesz walutami i musisz wiedzieć jaki był kurs, to uwierz mi sprawdź go bo i tak nie zaśniesz, szkoda czasu. Jeśli jesteś „panią domu” i nie wiesz czy wyłączyłaś piekarnik to sprawdź to. Jeśli musisz zobaczyć coś w mediach społecznościowych zobacz to i daj swojemu umysłowi „spokój „. Wniosek jest taki postępuj tak aby tobie było dobrze.

Urlop na wsi
Urlop na wsi fot. www.priesteregg.at

Świeże powietrze

Myślę, że kolejną ważną rzeczą jest dobrze wentylowane pomieszczenie w którym śpisz. Najlepiej byłoby spać przy otwartym oknie, ale sami wiecie, że nie zawsze jest to możliwe. Na 15 minut przed snem otwórz maksymalnie okno i zamknij drzwi od pokoju (chociaż na kilka minut).

Telefon i telewizor i komputer

Najlepiej jakąś godzinę przed snem nie patrzeć na ekran telefonu, komputera itp. Światło wydzielane przez te urządzenie stymuluje światło dzienne, gdy ich używamy nasz mózg dostaje impuls, że jest dzień, co skutkuje później problemem z zaśnięciem.

Dodatkowe wspomagacze zasypiania:

  • Wysiłek fizyczny nie później 2-3 godziny przed snem (lecz jeśli receptą dla ciebie jest tuż przed snem, rób to)
  • herbatki ziołowe (melisa i inne preparaty)
  • nawilżacz powietrza, często w sypialni powietrze jest za suche. Np. w Austrii, w sypialniach używają bardzo dużo zirbenholz, czyli desek sosny limby. Zostało udowodnione że to drewno, a konkretnie jego zapach wspomaga obniżyć tempo pracy naszego serca. Dlatego w sypialniach w Austrii i tamtejszych hotelach używają bardzo często tego surowca
  • jeśli lubisz zapachy, aromat lawendy uspokaja
  • muzyka, medytacja, yoga są świetnymi wspomagaczami
  • wieczorem sauna i masaż. Oczywiście nie codziennie, lecz jeśli masz możliwość 1-2 w tygodniu skorzystać z masażu, to jest to dobre rozwiązanie. Twoje ciało będzie bardziej rozluźnione i odprężone, ale musisz wytestować jaki rodzaj odpowiada tobie najbardziej. Podobno 10 minutowy masaż wspomaga obniżyć ciśnienie krwi, wspomaga sen, zmniejsza stany lękowe i wzmacnia klarowność myślenia .
  • np. gdy podpalisz liść laurowy i dasz do pojemnika ognioodpornego, aromat wydzielany przez to zioło ( przyprawę) odprężą układ nerwowy i mięśniowy
  • przekąski wieczorem?! Najlepiej wskazane banan, kiwi, migdały, jogurt
  • pozycja która wspomaga rozluźnianie i sen
Ćwiczenie rozluźniejące
Pozycja przed snem fot. yogajournal.com
  • Warto pamiętać także o tym, że tuż przed snem nie należy zażywać gorących kąpieli ponieważ podwyższając temperaturę ciała dajemy naszym komórkom impuls do pracy. Jednak gorący prysznic ok 45-60 min przed snem będzie działał już rozluźniająco.
  • Także niedobór magnezu może powodować bezsenność

Ja na swoim przykładzie widzę, że musiałem wyrobić sobie rytuały, które powtarzam przed snem. Znakomicie buduje to system mojego dnia i stabilizuje organizm.

Sypialnia w drewnie fot. www.cyprianerhof.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *