Ciepło czy zimno co lepiej pomaga na ból
Plan Relax,  Strona Główna,  Terapia przeciwbólowa

Ciepło czy zimno? – co pomaga na ból, na mięśnie i na stawy?

Ciepło czy zimno? Co lepiej pomaga na ból stawów, mięśni, na ból karku i szyi, czy jeżeli dopadnie nas rwa kulszowa. Na to pytanie postaram się odpowiedzieć w tym artykule.

Jeżeli mówimy o zabiegach które są związane z ciepłem możemy mówić o ciepłolecznictwie, a kiedy używamy zimna o krioterapii.

Jeśli chodzi o zastosowanie, chętniej korzystamy z zabiegów ciepłoleczniczych. W palecie zabiegów jest ich więcej niż zabiegów kojarzonych z zimnem.

Zacznijmy od początku, a może od końca jak kto woli 😉

Ciepły okład na plecy
Terapia ciepłem

CIEPŁO

Kiedy NIE STOSOWAĆ ciepła ( ciepłolecznictwa ) – przeciwwskazania:

  • stany ostre, zaraz po doznanym urazie, skręceniu, złamaniu, zwichnięciu, uderzeniu. Terapia ciepłem rozszerza naczynia krwionośne i mogłoby to spowodować powstanie jeszcze większego obrzęku – krwiaka w zależności od urazu. Lecz po upływie ok 24-48 godzin od urazu można zacząć pomału wprowadzać leczenie ciepłem. Ten czas jest ruchomy i jeszcze raz przestrzegam w zależności od urazu im lżejszy tym szybciej można przystąpić do takiej terapii
  • Zaraz po wysiłku nie jest zalecane ponowne lub większe rozgrzanie organizmu z racji tego iż nasze ciało jest już wystarczająco pobudzone i naczynia krwionośne rozszerzone. Tutaj bezpośrednio po wysiłku polecam kąpiele lodowe lecz nie dłużej niż 5 min
  • Zaburzenia prioprioreceptywne czyli czuciowe, związane z ciepłem. Nie będziemy wtedy w stanie ocenić kiedy nas coś parzy albo jest za gorące
  • Problemy z niewydolnością naczyniową, żylaki itp
  • Wszystkie inne wskazane przez lekarza, wyżej wymienione są najważniejsze
Terapia ciepłem kiedy pomaga
Terapia ciepłem kiedy pomaga

Terapia Ciepłem kiedy pomaga?

Ciepło ma zbawienny wpływ na nasz organizm. Rozluźnia mięśnie i z doświadczenia wiem, że ludzie chętniej korzystają z tych zabiegów bo po prostu są przyjemniejsze. Kiedy pomaga? Przy stanach zwyrodnieniowych, przy bólach szyi i karku, przy rwie kulszowej. Ogólnie rzecz biorąc na ból pleców – i tutaj raczej uciekam się do stosowania ciepłych okładów, kąpieli, etc. Z resztą sam masaż, czy terapia na tkankach miękkich powięziach ma za zadanie rozgrzać, a co za tym idzie zmniejszyć dolegliwości bólowe.

Ogólnie odpowiadając na to pytanie ciepło, ciepłe okłady, terapie ciepłem stosowałbym przy stanach przewlekłych, z którymi mamy już dłużej problemy. Gdy do tego dołożymy jeszcze np. rozciąganie może się okazać że nasze problemy zmniejszą się lub w ogóle znikną.

Kiedy przyłożyć lód
Kiedy przyłożyć lód

Jakie są rodzaje terapii ciepłem?

  • Kąpiele – zwykła ciepła kąpiel w wannie już ma zbawienny wpływ na nasze samopoczucie. Kiedy jeszcze wzbogacimy nasze kąpiel o określone minerały albo zawiesiny, wzmocnimy efekt takich kąpieli. Mam na myśli np. kąpiele borowinowe, siarkowe, solne. Czy na przykład jeżeli dodamy czynniki odziaływujące mechanicznie jak masaż z dyszami wodnym, kąpiele wirowe itp. Wszystko to będzie miało pozytywny wpływ na rozluźnienie i relaks.
  • Okłady – i tak jak wyżej zwykła podgrzana poduszka z zawartością gryki ma dobroczynny wpływ np. na nasze zatoki. Albo okłady całościowe z borowiny, których nie miałem okazji jeszcze testować, nie długo może uda mi się to zmienić i opisać jak ciało i stawy reagują na takie zabiegi. Ja zmagam się z bólami rąk, w szczególności stawów palców i paliczków.
  • Sauna fińska, łaźnia parowa, sauna na podczerwień. Wszystkie rodzaje saun świetnie sprawdzają się we wszystkich ośrodkach spa i wellness. Ludzie chętnie korzystają, z tych udogodnień, bo są po prostu przyjemne w odczuciu, oczywiście są wyjątki i tutaj trzeba samemu sprawdzić czy należymy do tej grupy 😊
  • Myślę że w tym punkcie mogę wskazać także masaż, dobry masaż jest tutaj znakomitą terapią ciepłem, pobudza krążenie przez co po intensywnym masażu następuje silne przegrzanie tkanek. Jak powinien wyglądać dobry masaż to na pewno odczujecie po takim zabiegu, jeżeli chcecie wskazówek to kliknijcie w link powyżej 👌😉

ZIMNO

Kiedy NIE STOSOWAĆ ZIMNA – terapii zimnem?

  • Tak jak wyżej w przypadku zaburzenia czucia
  • Myślę, że sama teriapia zimnem jest nie przyjemna i od razu następuje spięcie tkanek mięśniowych w styczności ze źródłem zimna. Czyli wszelka rodzaju nadwrażliwość na zimno, niechęć do terapii
  • Wszystkie inne wskazane przez waszego lekarza rodzinnego
Okład z lodu
Ból kolana – kiedy okład z lodu

Kiedy zimne okłady albo terapia pomaga?

Przede wszystkim w stanach ostrych jeśli chcecie złagodzić ból. Zimno obkurcza naczynia krwionośne, przez co zmniejsza ból, metabolizm jest słabszy. Przede wszystkim jest zmniejszona aktywność naszych receptorów czuciowych i ruchowych przez co uczucie bólu jest mniejsze.

Zostało już udowodnione że w przypadku sportowców którzy bezpośrednio po treningu wchodzili do wanny z wodą z lodem, ich regeneracja była szybsza niż w przypadku osób które tylko odpoczywały. Więc tutaj w przypadku osób które trenują wyczynowo jest to wskazane, lecz nie jest to przymus stosowania kąpieli lodowych.

W jakich przypadkach terapia zimnem jest polecana?

Już od dawien dawna stosowano kąpiele w zimnej wodzie jako rodzaj hartowania organizmu. Morsowanie jest tutaj znakomitym przykładem. Lecz także schładzanie się po wizycie w saunie służy wzmocnieniu naszego systemu odpornościowego.

Ból łokcia
Ból łokcia – kiedy lód

Jakie są rodzaje leczenia zimnem?

  • Krioterapia miejscowa albo ogólnoustrojowa ( kriosauna albo kriokomora)
  • okłady lodowe albo kriożele
  • Kąpiele w wodzie z lodem

PS. Pojawiają się najnowsze publikacje odnośnie żeby nie stosować lodu do okładania bezpośrednio po urazie, umotywowane jest to rozszerzeniem naczyń krwionośnych po kilku minutach od zdjęcia okładu, co skutkuje zwiększeniem obrzęku.

CIEPŁO CZY ZIMNO – PODSUMOWANIE

REASUMUJĄC: KIEDY STOSOWAĆ CIEPŁE OKŁADY -TERAPIE CIEPŁEM, A KIEDY OKŁADY Z LODU – KRIOTERAPIE

Lód czy ciepło
Co przyłożyć lód czy ciepły okład

Kiedy bolą was plecy, kolana, nadgarstki itd. jest to ból długotrwały który trwa już od kliku tygodni, miesięcy ja skłaniam się ku ciepłu. Natomiast w przypadku ostrych urazów które miały miejsce godzinę temu lub hartowaniu organizmu albo odbudowy tkanek wybrałbym krioterapie.

Pozdrawiam K.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *